Kúpkerekes váltóművek

Konstrukciós megoldás

 

A főtengely csapágyazásához 6010 jelű, mélyhornyú golyóscsapágyat választottak (1). Ezek a csapágyak radiális erők mellett axiális erőket is felvesznek. A mellék tengelyen kisebb a beépítési tér. Ezért ide 7205 BE jelű, ferde hatásvonalú golyóscsapágyakat építettek be a radiális és az axiális erők felvételére (2).
A ferde hatásvonalú golyóscsapágyaknak 40°-os a hatásszögük (a típusjelben a B betű), és növelt teherbírású golyósoruk van (a típusjelben az E betű).

A kívánt hézagmentesség a mélyhornyú és a ferde hatásvonalú golyóscsapágyak megfelelő beállításával érhető el.
A mélyhornyú és a ferde hatásvonalú golyóscsapágyak kenését a hajtómű olaj biztosítja. Ez az olajfürdős kenés mindaddig elegenddő, amíg a közlőmű tengely oldalra vagy alulra kerül. A házban lévő tömítések megvédik a csapágyakat és a kúpkerekeket a külső szennyeződéstől, és a hajtóműben tartják az olajat.

Ha viszont a közlőmű tengely fölülre kerül, akkor fennáll a veszély, hogy a ferde hatásvonalú golyóscsapágyak nem kapnak elég olajat. Ebben az esetben a 7205 BE 2RS jelű, ferde hatásvonalú tömített golyóscsapágyakat kell használni. Ezeknek mindkét oldalukon érintkező tömítésük van és gyárilag zsírzottak.

Felhasznált INA/FAG termékek

  • (1) 6010 mélyhornyú golyóscsapágy
  • (2) 7205 BE ferde hatásvonalú golyóscsapágy