Extruder-váltóművek

Konstrukciós megoldás

 

Az extrudálás következtében a csiga hajtótengelyekben ébredő nagy axiális erőket F-81660 jelű tandem csapágy adja át a házba. A tandem csapágy több, egymás mögött elhelyezkedő axiális hengergörgős csapágyból áll. Egy egymáshoz hangolt gyűrűkből és tárcsákból álló rugós mechanizmus a tandem csapágy összes fokozatát állandóan egyenletesen terheli, függetlenül a C dinamikus terhelhetőség és az F axiális erő viszonyától. A tandem csapágy gyűrűi és tárcsái edzett acélból készülnek. A csapágyban rendszerint standard axiális hengergörgős koszorúk vannak.

A tandem csapágy előnyei főként ott mutatkoznak meg, ahol a következő követelmények állnak fenn:

  • kis radiális beépítési tér
  • nagy axiális erők
  • hosszú élettartam
  • kis súrlódási teljesítmény.

Elosztó tengely

Az elosztó tengely (b) mindkét részét radiálisan két-két SL183040 jelű hengergörgős csapágy támasztja meg. Ezek úgy vannak beépítve, hogy szabad csapágyként működnek. Egy-egy négypontérintkezésű csapágy vezeti meg fix csapágyként az egyes tengelyszakaszokat. A csapágyak axiális irányban rögzítettek, radiális irányban szabadok.

Közbenső tengely

A közbenső tengelyen egy ferde fogazású közbenső kerék (c) és egy egyenes fogazású közbenső kerék (c) van. Mindkét közbenső kerék SL192328 C3 jelű támaszcsapágyakban forog.

Csiga hajtótengelyek

Mindkét csiga hajtóműtengelyhez két darab NNCF 140x225x105 típusú, kétsorú támcsapágyat és két darab SL1850 26 C3 jelű, kétsorú támcsapágyat választottak. A tengelyeket a tandem csapágyak mellett radiális irányban még 6309 típusú golyóscsapágyak is megtámasztják. Egy tengely megvezetéséhez még egy NA 4824 C3 típusú tűgörgős csapágyat is beépítenek.
A tandem csapágyat általában előfeszítik. Ennél a csapágynál tányérrugós készlet végzi az előfeszítést. Üresjáratban a tányérrugós készletek két darab 81224 TN típusú axiális hengergörgős csapágyra fekszenek fel.

Kenés

A teljes hajtóművet olaj keni és hűti. Az ilyen nagy teljesítményű hajtóműnél fontos szerephez jut a hőelvezetés. A konstrukciónál ezért nagy gondot fordítottak az olaj megfelelő vezetésére.

Főként a tandem csapágyaknál figyeltek az áramlás irányára és nagyságára.

Felhasznált INA/FAG termékek

  • (1) SL 183040 támcsapágy
  • (2) SL 192328 C3 támcsapágy
  • (3) NNCF 4824 C3 támcsapágy
  • (4) SL 185026 C3 támcsapágy
  • (5) 812 24 TN axiális hengergörgős csapágy
  • (6) 4824 C3 tűgörgős csapágy
  • (7) 6309 C3 golyóscsapágy
  • (8) F-81660 tandem csapágy
  • (9) QJ324N2MPA négypontérintkezésű csapágy