2016-06-21 | DEBRECEN

70 éves a Schaeffler

Egy zseniális ötlettől a világméretű konszernig


Bátorsággal, kreativitással és széles látókörrel indították el vállalkozásukat a Schaeffler fivérek 1946 áprilisában Herzogenaurach-ban és rakták le a munkatársaikkal közösen a mai Schaeffler-csoport alapjait. Ismerje meg, hogyan sikerült a Schaeffler-nek egy korszakalkotó ötlettel világméretű konszernné válni!

70 éves a Schaeffler-csoport, a német ipar 1945 utáni történelmének egyik legnagyobb sikertörténete. A mai vállalatcsoport alapjait a két testvér, Dr. Wilhelm Schaeffler és Dr.-Ing. E.h. Georg Schaeffler tette le 1946-ban Herzogenaurach-ban az Industrie GmbH megalapításával. Azóta is itt található a Schaeffler-csoport székhelye. A vállalat gyors felemelkedése akkor kezdődött, amikor Dr. Georg Schaeffler 1949-ben feltalálta az INA-tűgörgős kosarat. Nem sokkal később nagy mennyiségben kezdte el gyártani a Schaeffler a kosárban vezetett tűgörgős csapágyat, elsősorban a német autóipar számára. Napjainkban a Schaeffler-csoport az egész világon globálisan működő integrált autóipari és ipari beszállító mintegy 84.000 munkavállalóval. „Gyakran mondják, hogy a családi vállalkozások hosszú távon gondolkodnak. Ez teljes mértékben igaz a Schaeffler vállalatra. A gazdasági sikerek mellett fontosak számunkra a gyökerek és az értékek“, mondta Maria-Elisabeth Schaeffler-Thumann.

A kezdetek
A Schaeffler-csoport története a felső-sziléziai Katscher-ben kezdődött. Ott vett át Dr. Wilhelm Schaeffler egy textilipari vállalkozást, mely később aztán fémipari termékeket is gyártott. A Fichtel-hegységben található Schwarzenhammer-i közbenső állomás után jutottak el a Schaeffler fivérek 1946-ban Herzogenaurach-ba, ahol vágánycsatlakozással rendelkező telket kerestek a vállalatuk számára. A város eladott egy alkalmas ingatlan a két testvérnek annak az ígéretnek a fejében, hogy egy éven belül 120 munkahelyet teremtenek. Erre ugyanis Herzogenaurach-ban óriási szükség volt. Egy évvel később az újonnan megalapított Industrie GmbH már 193 munkavállalót foglalkoztatott. A vállalat eleinte a mindennapi szükségletre gyártott fából készült árucikkeket: létrákat, gyerekrollereket, övcsatokat és gombokat valamint Schwarzenhammer-ban az akkori slágerterméket, az átalakítható kézi kocsikat. Az alkatrészszükségletek kielégítésére hamarosan fémipari termékekkel egészült ki a választék, így például menetvágó pofákkal, csuklókeresztes persellyel és tűgörgős csapággyal. Ebből a kezdeti időből származik az INA márkanév, az „Industrie-Nadellager“ (ipari tűgörgős csapágy) rövidítéséből, melyet évekkel később Dr. Georg Schaeffler munkatársai kérésére „Immer neue Aufgaben“ (Mindig új feladatok) rövidítéseként is fordított.

Egy zseniális ötlet
1949-ben fejlesztette ki Dr. Georg Schaeffler az INA-tűgörgős kosarat, amelyben a hengertesteket a tengellyel párhuzamosan vezetik. Az újfajta kialakítás az addig használatos tűgörgős csapágyakhoz képest kompaktabb, könnyebb és megbízhatóbb volt, valamint magasabb fordulatszámokat tett lehetővé. Ezek az előnyök segítették hozzá az INA-tűgörgős csapágyat az ipari áttöréshez, és az 1950-es év során sikerült megtenni a prototípustól a sorozatgyártásra alkalmas gördülőcsapágyig vezető lépést. 1950 szeptemberében az INA-tűgörgős kosárra szabadalmat jelentettek be. A Herzogenaurach-i tűgörgős csapágy nagyon gyorsan nélkülözhetetlen alkatrész lett a jármű- és gépgyártásban, már 1953-ban sem futott egyetlen új német autó sem e nélkül.

Gyors fejlődés a globális gazdasági szereplővé váláshoz
Az INA-tűgörgős csapágy sikere és továbbfejlesztése a gyártási kapacitások állandó bővítését igényelte belföldön és külföldön egyaránt. A vállalat nemzetközivé válása 1951-ben kezdődött Homburgban, mely akkor még a francia gazdasági térséghez tartozott. 1957-ben a nagy-britanniai Llanelli-ben kezdte meg az első külföldi gyár a termelést. Két évvel később a Schaeffler követte vevőjét, a Volkswagen-t Brazíliába és új gyárat nyitott meg ott. A 60-as évek közepén jelent meg az USA piacán oly módon, hogy tulajdonrészt szerzett egy vállalatban, melyből aztán 1969-ben megalakult a saját ottani társasága. 1989-ben a vasfüggöny leomlása után jöttek aztán létre a kelet-európai és ázsiai telephelyek. Napjainkban a Schaeffler több mint 50 országban telepített közel 170 gyárával olyan világméretű hálózattal rendelkezik, mely jelenleg 74 termelő üzemet valamint kutatási és fejlesztési központokat és forgalmazó cégeket foglal magába.

A Schaeffler-csoport formálódik
1964-ben a Schaeffler fivérek úgy döntöttek, hogy jelentős mértékben elkötelezik magukat a Lamellen- und Kupplungsbau August Häussermann nevű cégben és 1965-ben megalapították a LuK Lamellen- und Kupplungsbau GmbH vállalatot a Baden tartományban található Bühl-ben. A vállalat rögtön az első innovatív termékkel – a VW részére gyártott tányérrugós kuplunggal – ezen a piacon a technológiai csúcsra helyezte magát. Egy másik vállalattal kötött több éves partnerség után az LuK 1999 óta teljes egészében a Schaeffler-hez tartozik. Az LuK, az erőátviteli berendezések specialistája a világon az egyik legnagyobb kuplunggyártó és napjainkban a hajtóművek vállalati üzletág központi tényezője. 2001-ben a Schaeffler átvette a Schweinfurt-i FAG Kugelfischer AG & Co. KG céget és lényegesen bővítette a gördülőcsapágy portfólióját. Azóta a Schaeffler-csoport a világ második legnagyobb gördülőcsapágy gyártója. Öt évvel később a német társaság, az FAG Kugelfischer AG & Co. oHG és az INA-Schaeffler KG összevonásra került a Schaeffler KG-ben. További vállalkozások és márkák, mint a Barden, a Hydrel, az IDAM vagy a Schaeffler Engineering teszik kompletté a Schaeffler-csoport portfólióját.

Jelen és jövő
Dr. Georg Schaeffler 1996-ban bekövetkezett halála óta a felesége, Maria-Elisabeth Schaeffler-Thumann és a fia, Georg F. W. Schaeffler egyedüli tulajdonosként a menedzsmenttel közösen vezeti tovább sikeresen a vállalatot. 2009-ben a Schaeffler-csoport többségi tulajdonosa lett a Continental AG-nak. Jelenleg a Schaeffler AG családi holdingja a vállalat fő tulajdonosa. 2013 óta Klaus Rosenfeld a Schaeffler AG Igazgató Tanácsának Elnöke. A „Holnap mobilitása” elnevezésű stratégiai koncepcióval a Schaeffler üzletágakat és régiókat átfogóan az alábbi négy területre fókuszál: „környezetbarát hajtóművek”, „városi mobilitás”, „városok közötti mobilitás” és „energialánc”. A Schaeffler saját kutatásaival és fejlesztéseivel aktívan alakítja ezeket a kulcsfontosságú területeket. A Schaeffler, mint innováció- és a technológiavezető átfogó spektrumot kínál vevőinek és üzleti partnereinek a komponensek, modulok és szolgáltatások és egyre inkább a komplex rendszerek tekintetében. 2015 októberében megtörtént a Schaeffler vállalat sikeres tőzsdei bevezetése.

A Schaeffler felvette hosszú távú növekedési stratégiájába a digitalizálást, mint a jövő egyik fontos témáját és a digitális programja keretében intelligens termékeket, hatékonyabb folyamatokat és innovatív szolgáltatásokat fejleszt.

Az optimális használat elérése érdekében a Schaeffler cookie-kat (sütiket) használ. A weboldal további használatával Ön hozzájárul a cookie-k alkalmazásához. További információk

Elfogadom