Keresési kifejezés

A Schaeffler 2020 első negyedévében jó eredményt és erős szabad cash flow-t ért el

Pressrelease Stage Image

2020.05.06 | Budapest

  • A koronavírus-válság következményeként 9,2 százalék az árfolyamhatásoktól megtisztított árbevétel visszaesése – az EBIT árrés 6,5 százalék (előző év: 7,5 százalék)
  • Az autóipari kereskedelem és az ipari üzletágak javították az EBIT árrést, jelentős visszaesést mutat az autóipari OEM
  • M&A (mergers & acquisitons / cégek egyesülése & cégfelvásárlás) tevékenységeknél felmerülő be- és kifizetések előtti erős szabad cash flow
  • Jó likviditási helyzet, az ellenintézkedések és a mérlegminőség segítik a válságkezelést
  • Biztos előrejelzés 2020-ra továbbra sem lehetséges

A globálisan tevékenykedő autóipari és ipari beszállító Schaeffler-csoport nyilvánosságra hozta a 2020-as év első három hónapjára vonatkozó időközi beszámolóját. A beszámolási időszakban a Schaeffler-csoport árbevétele 3,282 milliárd euró volt (előző év: 3,622 milliárd euró). Árfolyamhatásoktól megtisztítva az árbevétel ebben az időszakban elsősorban a mennyiségi csökkenés miatt 9,2 százalékkal esett vissza. Az árbevétel az első negyedévben mind a négy régióban visszaesést mutatott. Az árfolyamhatásoktól megtisztított csökkenés a nagy kínai régióban 11,2 százalék, Európában 10,4 százalék, az ázsiai/Csendes-óceáni régióban 9,3 százalék, míg az amerikai régióban 6 százalék volt.

A Schaeffler-csoport az első három hónapban 215 millió euró rendkívüli tételek előtti EBIT-et (kamat és nyereségadó-ráfordítások előtti eredményt) ért el (előző év: 272 millió euró). Ez 6,5 százalékos rendkívüli tételek előtti EBIT árrésnek felel meg (előző év: 7,5 százalék). Az előző évhez képest bekövetkezett romlás elsősorban a bruttó árrés csökkenéséből adódott. Az árrés visszaesése a mennyiségtől függő negatív fixköltség-hatásra vezethető vissza.

A beszámolási időszakban 302 millió euró rendkívüli hatások terhelték meg az eredményt (előző év: 42 millió euró). Ide tartozik az autóipari OEM üzletághoz hozzárendelt üzleti- vagy cégérték 249 millió eurós értékvesztése, mivel a koronavírus-járvány nagyfokú bizonytalanságot eredményez az üzletmenetre vonatkozóan. A rendkívüli hatások tartalmaznak még 53 millió eurós ráfordítást (a RACE és FIT programok kibővítése, munkahelyek leépítése). Ezzel az EBIT mínusz 88 millió euró volt (előző év: 230 millió euró).

Az autóipari OEM árbevétele mínusz 12 százalék, az első negyedévi teljesítmény 11 százalékpont

Az autóipari OEM üzletág árbevétele az első három hónapban 2,008 milliárd eurót ért el (előző év: 2,285 milliárd euró). Árfolyamhatásoktól megtisztított bázison az árbevétel elsősorban mennyiségcsökkenés miatt 12 százalékkal esett vissza az előző évhez képest. Az árbevétel-csökkenést elsősorban a koronavírus-járvány következményei okozták. A járvány az autóipari ágazatban a kereslet jelentős gyengülését, és egyúttal az autóipari OEM üzletág kereslet visszaesését is eredményezte. Az átmeneti termelésleállítások az első negyedévben jelentős hatással voltak az autógyártásra szerte a világon, a visszaesés emiatt 23 százalék. Így az autóipari OEM üzletág 11 százalékpontos értékkel lényegesen jobban teljesített, mint a világszintű autógyártás.

A koronavírus-válság miatt mind a négy régióban csökkent az árbevétel. Az európai régióban az árfolyamhatásoktól megtisztított árbevétel 13,5 százalékkal esett vissza. Az amerikai régióban az árfolyamhatásoktól megtisztított árbevétel 5,2 százalékos visszaesést mutatott. A nagy kínai régióban az árbevétel-csökkenés árfolyamhatásoktól megtisztított bázison 22,8 százalék volt. Az ázsiai/Csendes-óceáni régióban az árfolyamhatásoktól megtisztított árbevétel 7,3 százalékkal esett vissza.

Az első három hónapban az üzletág 50 millió euró rendkívüli tételek előtti EBIT-et ért el (előző év: 113 millió euró). Ezzel a rendkívüli tételek előtti EBIT árrés ugyanebben az időszakban 2,5 százalék volt, és így lényegesen elmaradt az előző évi 4,9 százalékos értéktől. A visszaesésben mindenekelőtt a mennyiség csökkenése miatti negatív fixköltség-hatások által okozott bruttó árrés csökkenése játszott szerepet.

Az autóipari kereskedelem árbevétele plusz 1,5 százalék, az EBIT árrés 17,1 százalék

Az autóipari kereskedelem a beszámolási időszakban 446 millió euró árbevétellel (előző év: 443 millió euró) árfolyamhatásoktól megtisztított bázison 1,5 százalékos növekedést könyvelt el, ami a messze legerősebb árbevételt mutató európai régióban bekövetkezett jelentős árbevétel-növekedésre vezethető vissza. Az árbevétel pozitív alakulása Európában erősebb volt, mint az árbevétel visszaesése a másik három régióban. Európában az árbevétel-növekedés árfolyamhatásoktól megtisztított bázison 5,6 százalék volt, ami mindenekelőtt a közép-kelet-európai alrégióban az ún. Independent Aftermarket (IAM) terület kedvező alakulására volt visszavezethető. A nyugat-európai alrégióban az IAM-terület a koronavírus megfékezésére hozott intézkedések miatt lényegesen gyengébben alakult. Az európai árbevétel-emelkedéssel szemben az amerikai régió 4,7 százalékos árbevétel visszaesése áll, mely jelentős mértékben a dél-amerikai alrégióban az IAM-terület árbevételének negatív alakulása miatt következett be. Ezzel szemben pozitívan alakult a beszámolási időszakban az OES-terület (Original Equipment Service) az USA-ban, mely a keresletnövekedések miatt jelentős árbevétel-növekedést ért el. A nagy kínai régióban árfolyamhatásoktól megtisztított bázison jelentősen, 24,9 százalékkal csökkent az árbevétel, míg az ázsiai/Csendes-óceáni régióban ez a csökkenés 9,9 százalék volt.

Ezek alapján az üzletág rendkívüli tételek előtti EBIT-je 76 millió euró volt (előző év: 69 millió euró). Ez 17,1 százalékos rendkívüli tételek előtti EBIT árrésnek felel meg (előző év: 15,5 százalék). Az előző évhez képest kimutatható javulás elsősorban a bruttó árrés emelkedésére, valamint az egyes területek jobb költségszerkezetére vezethető vissza. A bruttó árrés emelkedésének oka az árbevétel növekedése és a megváltozott termékskála.

Ipari üzletág: mínusz 7,5 százalékos árbevétele, 10,7 százalékos EBIT árrés

Az ipari üzletág az első negyedévben nagy kihívást jelentő piaci környezetben 828 millió euró árbevételt ért el (előző év: 893 millió euró). Árfolyamhatásoktól megtisztított bázison az árbevétel csökkenése 7,5 százalék volt. Míg 2020 első három hónapjában a válság miatt különösen az európai, az amerikai és az ázsiai/Csendes-óceáni régiók mutattak jelentős visszaesést az üzletmenet alakulásában, addig a nagy kínai régió kétszámjegyű növekedési rátát tudott felmutatni, ahol elsősorban a szélerőmű szektorklaszter ért el jelentős növekedést. Az erőátvitel és a nyersanyagok szektorklaszterei is nagymértékben hozzájárultak a növekedéshez. Az árbevétel-növekedés árfolyamhatásoktól megtisztított bázison ebben a régióban 21,4 százalék volt, miközben az európai régió mínusz 15 százalékkal, az ázsiai/Csendes-óceáni régió mínusz 14,1 százalékkal, az amerikai régió pedig mínusz 9,5 százalékkal visszaesett.

Az első három hónapban az ipari üzletág közel 88 millió euró rendkívüli tételek előtti EBIT-et ért el (előző év: 90 millió euró), ami 10,7 százalékos rendkívüli tételek előtti EBIT árrésnek felel meg (előző év: 10,1 százalék). Az árrés pozitív alakulása többek között a stabil bruttó árrésből profitált. Ennek során a mennyiségtől függő negatív költséghatásokat kompenzálni lehetett többek között az eladási árnál elért pozitív hatásokkal.

M&A-tevékenységeknél felmerülő be- és kifizetések előtti erős szabad cash flow

Az anyavállalat részvényeseinek beszámítható konszernszintű eredmény 2020 első három hónapjában az előző év azonos időszakához képest lényegesen csökkent, 103 millió euróra esett vissza (előző év: 169 millió euró). A konszernszintű eredmény mínusz 184 millió euró volt (előző év: 137 millió euró). Az elsőbbségi részvényenkénti eredmény ezzel mínusz 0,27 euró volt (előző év: 0,21 euró).

Az M&A tevékenységeknél felmerülő be- és kifizetések előtti szabad cash flow-ja az első negyedévben 137 millió euró volt, és ezzel jelentős mértékben meghaladta az előző évi értéket (előző év: mínusz 235 millió euró). A tárgyi eszközökre és immateriális javakra fordított beruházások összege (Capex) az első három hónapban 164 millió eurós értékkel lényegesen elmaradt az előző évi szinttől (373 millió euró). Ez 5,0 százalékos árbevételhez viszonyított beruházási kvótának felel meg (előző év: 10,3 százalék).

2020. március 31-i dátummal a nettó pénzügyi adósság mértéke 2.414 millió euróra csökkent. A gearing-ratio, vagyis a nettó pénzügyi adósság saját tőkéhez viszonyított aránya enyhén emelkedett, 93,8 százalékra (2019. december 31.: 86,6 százalék). Az eladósodottság foka március végén változatlanul 1,2x (2019. december vége: 1,2x).

A konszern a határnapon 86.548 munkavállalót foglalkoztatott (2019. december 31.: 87.748), ami 1,4 százalékos csökkenésnek felel meg.

Jó likviditási helyzet, ellenintézkedések és mérlegminőség segítik a válságkezelést

Az autóipari OEM üzletágban az üzleti- vagy cégérték értékvesztése további értékvesztési kockázatok csökkenését eredményezi a mérlegben. A Schaeffler-csoport konzervatív értékeléssel reagál az ágazat koronavírus-járvány miatti jövőbeni üzletmenetre vonatkozó nagyfokú bizonytalanságára, így javítja a mérlegminőséget.

A beszámolási időszakban ezen túlmenően olyan intézkedések folytatódtak, vagy kerültek bevezetésre, melyekkel a koronavírus-válságra történ reagálásként is tovább lehetett csökkenteni a Schaeffler-csoport költségeit. Ilyenek voltak például a kurzarbeit (munkaidő-csökkentés állami támogatással) bevezetése, a szabadságolások, a túlórák lecsúsztatása, a munkaerő-felvételi stop, a rendezvényeken való megjelenés korlátozása, a marketing-költségek csökkentése és az ideiglenes üzemleállások. Az Igazgatótanács döntött továbbá arról, hogy Európában az önkéntes program keretében leépítésre kerülő munkahelyek számát 1.300-ról 1.900-ra emeli.

A 2020. április 9-én kommunikált mintegy 350 millió euró értékű zöld kötvénykölcsön kibocsátásával a Schaeffler-csoport tovább erősítette likviditási helyzetét. „A Schaeffler-csoport likviditási oldalról nagyon kényelmes helyzetben van. Már 2019. december közepén megnöveltük a meglévő 1,5 milliárd eurós megújuló hitelkeretet 1,8 milliárd euróra, és összesen 200 millió eurós további új kétoldalú hitelkeretről állapodtunk meg. A következő lejáratok majd csak 2022-ben lesznek esedékesek” – mondta el Dietmar Hienrich, a Schaeffler AG pénzügyi vezérigazgatója.

Biztos előrejelzés 2020-ra továbbra sem lehetséges

A Schaeffler AG Igazgatótanácsa 2020. március 24-én az egész világon terjedő koronavírus-járvány és annak a gazdaságra kifejtett hatásai miatt felfüggesztette a 2020. március 10-én a Schaeffler-csoportra és üzletágaira vonatkozóan a 2020-as üzleti évre közzétett előrejelzését. A jelenlegi helyzetben sem a járvány további alakulását, sem pedig a gazdasági hatásokat nem lehet megbízhatóan megbecsülni. A Schaeffler-csoport a mostani helyzetben abból indul ki, hogy a 2020-as üzleti évben az árfolyamhatásoktól megtisztított árbevétel-növekedés, a rendkívüli tételek előtti EBIT árrés, valamint az M&A tevékenységeknél felmerülő be- és kifizetések előtti szabad cash flow az előző évi értékek alatt lesznek.

„A koronavírus-járvány eddig ismeretlen kihívások elé állít minket. 2020 első negyedévének eredménye erős. Különösen örömteli a szabad cash flow pozitív alakulása. Jónak bizonyult, hogy már a tavalyi évben elkezdtük proaktívan alakítani a beruházásainkat és a működő tőkénket. A kényelmes likviditási helyzetünk és mérlegünk jó minősége alapján bízunk abban, hogy sikeresen fogjuk kezelni a jelenlegi válságot. A második negyedév nehéz lesz. Az általunk kidolgozott ellensúlyozó intézkedéseket következetesen tovább fogjuk folytatni” - mondta el Klaus Rosenfeld, a Schaeffler AG Igazgatótanácsának elnöke.

Jövőre vonatkozó kijelentések és előrejelzések

Jelen sajtóközleményben bizonyos kijelentések esetében jövőre vonatkozó kijelentésekről van szó. A jövőre vonatkozó kijelentések természetüknél fogva számos olyan kockázatot, bizonytalanságot és feltételezést tartalmaznak, amelyek azt eredményezhetik, hogy a tényleges eredmények vagy fejlemények a jövőre vonatkozó kijelentésekben megadott vagy azokban utalásként szereplő eredményektől vagy fejleményektől lényegesen eltérnek. Ezek a kockázatok, bizonytalanságok és feltételezések hátrányos hatással lehetnek az ebben a dokumentumban leírt tervek és fejlesztések eredményére és pénzügyi következményeire. Nem kötelességünk, hogy új információk, jövőbeni fejlemények alapján vagy egyéb okokból adódón nyilvános közlemény útján aktualizáljuk, vagy módosítsuk a jövőre vonatkozó kijelentéseket. Ezen sajtóközlemény címzettjeinek nem szabad aránytalan módon bízniuk a jövőre vonatkozó kijelentésekben, melyek kizárólag ezen sajtóközlemény napján érvényes állapotot tükrözik vissza. Ebben a sajtóközleményben ismertetett múltban előforduló trendekre vagy fejleményekre vonatkozó kijelentések nem tekinthetők olyan kijelentéseknek, miszerint ezek a trendek vagy fejlemények a jövőben is folytatódnak. Az előbbiekben feltüntetett figyelmeztetéseket a Schaeffler vagy annak nevében cselekvő személyek későbbi írásbeli, vagy szóbeli jövőre vonatkozó kijelentéseivel kapcsolatban figyelembe kell venni.

Közzétevő: Schaeffler Magyarország
Ország: Magyarország

Letöltések

Sajtóközlemények

Csomag (Sajtóközlemény + médiatartalom)

Oldal megosztása

Az optimális használat elérése érdekében a Schaeffler cookie-kat (sütiket) használ. A weboldal további használatával Ön hozzájárul a cookie-k alkalmazásához. További információk

Elfogad